Wat is Affiliate Marketing en hoe werkt het?

Het is een spannend begrip, ‘affiliate marketing’, waar je wellicht wel eens van hebt gehoord maar niet precies weet wat het inhoudt. Affiliate marketing is een manier van marketing waarbij je betaald of betaald wordt voor een geleverd resultaat. Dit noemen we ook wel ‘No cure, no pay’. De affiliate, de organisatie die is ingehuurd, verkoopt een product namens een zo gehete Merchant, of verkoper, en krijgt hier een percentage van de verkoop of een vast bedrag voor. Online winkels maken hier graag gebruik van.

Veel grote merken bieden vaak een affiliatie-programma, of partner-programma, aan. Deze programma’s zijn vaak interessant voor kleine websites en bedrijven omdat zij via deze weg een bron van inkomsten kunnen genereren zonder daar al te veel werk aan kwijt te zijn en dus verder kunnen groeien met de hulp van een ander, groter bedrijf. Het gene wat zij ervoor hoeven te doen is een vorm van reclame aanbieden op de website.

Verschillende vormen online marketing

vormen online marketing

Er zijn vier manieren van deze vorm van marketing: Pay Per Click (PPC), Pay Per View (PPV), Pay Per Lead (PPL) en Pay Per Sale (PPS).

Pay Per Click (PPC) is een vorm waarbij de affiliate een klein bedrag betaald wordt per klik op de aangeboden reclame. Dit kan bijvoorbeeld een banner of een ‘affiliate-link’ zijn.

Pay Per View (PPV) houdt in dat de affiliate betaald wordt voor het aantal keren dat de advertentie bekeken wordt. De verkoop van het gepromote product staat hier los van.

Bij Pay Per Lead (PPL) krijgt de affiliate betaald wanneer een bezoeker via de website van de affiliate contact opneemt met het bedrijf van het promotiemateriaal. Dit kan zijn door het inschrijven bij een nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte. De verkoop van het product hoeft dus niet rond te zijn.

Tot slot hebben we nog Pay Per Sale (PPS) waarbij de affiliate betaald wordt zodra de potentiële klant daadwerkelijk iets koopt. Dit gaat vaak in de vorm van een percentage van het aankoopbedrag van het verkochte product.

Wat is het doel van Affiliate Marketing?

doel van affiliate marketing

Een verkoper is wilt natuurlijk dat zijn advertentie door zoveel mogelijk mensen opgemerkt en bekeken wordt. De verkoper, of adverteerder, kan er dus voor kiezen om gebruik te maken van affiliate marketing.

Binnen het proces van affiliate marketing zijn er drie partijen betrokken: De koper, de verkoper en de tussenpersoon, ook wel de publisher genoemd.

De verkoper biedt de advertentie aan. Dit kan een product of dienst zijn. De publisher zoekt een product die hem aanstaat, bij zijn specifieke doelgroep past en zorgt ervoor dat de advertentie zo toegankelijk mogelijk is door het te adverteren op zijn website, blog of sociale media. Zo zorgt hij ervoor dat er veel mogelijk mensen in aanraking komen met de advertentie. Vervolgens komt de advertentie aan bij de koper.

De koper ziet de advertentie voorbijkomen op zijn of haar favoriete blog. Dit zorgt ervoor dat de koper het product meer vertrouwd omdat het aangereikt wordt op deze specifieke pagina. Het resulteert het in de koper die het product ziet en vermoedelijk contact opneemt met de verkoper of zelfs het product koopt. Op deze manier wordt er dus omzet gegenereerd, afhankelijk van welke vorm van affiliate marketing er is afgesproken.

Het ideaal hierachter is dat iedere partij profijt heeft bij deze manier van adverteren. De verkoper kan namelijk zijn producten en diensten verspreiden op een veel grotere schaal, de affiliate kan hierdoor snel en gemakkelijk geld verdienen door zijn platform aan te bieden en de consument komt makkelijker in aanraking met het product of dienst én koopt deze via een, waarschijnlijk, betrouwbare bron waar hij vaker komt. Hierdoor heeft elke partij er baat bij.

Hoe begin je met Affiliate Marketing?

beginnen met affialite marketing

Stel je vindt dit allemaal wel goed klinken en zit er zelf aan te denken om te beginnen met affiliate marketing. Doordat er zoveel mogelijkheden zijn binnen deze manier van marketing kan het zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vragen als: waar moet je in vredesnaam beginnen? Is het voor iedereen toegankelijk? En wát moet ik kiezen als product? Zijn veel voorkomend en volledig normaal.

Een ideale start positie is als je een platform hebt met veel volgers. Denk aan bijvoorbeeld een blog, of als beginnend influencer op sociale media. Doordat jouw netwerk al groter is, is natuurlijk jouw bereik een stuk breder en bereik je meer potentiële klanten.

Als je dit nou niet bent en je hebt geen duizenden volgers dan ben ook jij interessant voor bedrijven. Dit komt omdat zij voor jou minder geld hoeven te betalen en omdat de interacties met jouw post of video een ander publiek bereiken dan grotere pagina’s. De directe verbintenis met de volgers van jouw pagina zorgen ervoor dat men sneller het product vertrouwd en daardoor sneller geneigd is dit te kopen. Deze groep met weinig volgers noemen we ‘micro-influencers’.

Als eerste word je lid van een netwerk of affiliate-programma. Denk hierbij goed na wat er bij jou en jouw image past. Als jij bijvoorbeeld blogt over voetbal is het niet verstandig om te beginnen met een bedrijf dat telefoons of andere elektronica verkoopt. Begin bij een bedrijf dat bepaalde voetbal producten verkopen en leg de nadruk op een zekere ‘niche’.

Zorg ervoor dat het product dat jij wilt marketen ook goed past bij jouw publiek. Het zou bijvoorbeeld niet slim zijn om een product proberen te promoten van een club waar jij je negatief over uitspreekt op jouw kanaal.

Vervolgens ga je het zorgvuldig gekozen product promoten. Dit kan zijn dat je bijvoorbeeld in jouw blogpost een affiliate-link verwerkt. Dit werkt vaak het beste door het niet neer te zetten als een echte reclame maar door het te verwerken in de tekst. Ook wekken langere, meer doelgerichte teksten vertrouwen op voor het product.

TIP: Begin met ons Affiliate marketing stappenplan.

Wat zijn de grootste Affiliate Marketing netwerken?

Doordat men tegenwoordig aanzienlijk vaker online zijn of haar producten koopt, is het vanzelfsprekend dat deze manier van marketen een stuk aantrekkelijker is geworden voor grote bedrijven. Maar wat zijn nu echt de grootste affiliate marketing netwerken die er zijn? Een top drie.

Stipt bovenaan staat op twee na grootste bedrijf van de wereld, en een wel bekende naam wereldwijd: Amazon. Amazon biedt verschillende mogelijkheden tot het participeren in affiliate marketing. Zo kun je al een deel krijgen door mensen aan te dragen voor gratis proefversies van een van de diensten van Amazon, of de pay per lead methode. Tevens is het mogelijk voor content creators, bloggers en publicisten met een certificeerde website om mee te doen met een speciaal ontworpen programma. Ook is hebben influencers een eigen programma waarbij er wordt gekeken naar de hoeveelheid volgers en ‘digitaal verkeer’ jouw profiel krijgt.

Na Amazon komt het bedrijf Awin. Met 15 kantoren wereldwijd, meer dan 1.000 werknemers, 211.000 publishers en 15.200 adverteerders is dit een kolos van een speler. Awin heeft in 2020 alleen gezorgd voor 11,1 miljard euro aan inkomsten voor adverteerders en 818 miljoen euro voor publishers door bedrijven en klanten samen te brengen in over 180 landen in de reis-, telecommunicatie-, retail- en financiële sector.

Tot slot hebben we nog het Amerikaanse CJ Affiliate. Het in 1998 in Santa Barbara, California opgerichte bedrijf heeft maar liefst kantoren over de hele wereld en werkt samen met grote adverteerders zoals Barnes & Noble, Office Depot en J. Crew. Als publishers hebben zij niemand minder dan CNN, Time en het wereldbekende BuzzFeed. Tevens hebben zij als bedrijf talloze prijzen gewonnen van marketing tot zelfs een voor “Best places to work for LGBTQ equality” uitgereikt door de Human Rights Campaign Foundation in 2017.

Wat kost online Marketing?

Dat er gigantische bedragen en enorm veel geld in te verdienen valt mogen wel duidelijk zijn. Maar nu vraag je je misschien af wat dit alles nou precies kost?

Een affiliate marketingnetwerk werkt grotendeels op het principe ‘no cure, no pay’. Dit houdt in dat er pas betaald hoeft te worden door de adverteerder op het moment dat er een resultaat behaald is door de publisher. Maar voor je aan jouw avontuur begint als zijnde publisher moet je natuurlijk wel eerst jouw operatie opzetten.

De kosten vallen goed mee en lopen niet verder op dan enkele tientallen euro’s, maar je hebt wel een aantal dingen nodig om te kunnen beginnen met affiliate marketing.

Een van de meest gangbare manieren om te beginnen met affiliate marketing is door een goed lopend account op sociale media te hebben. Facebook, Instagram, Twitter en YouTube zijn platformen waar miljoenen mensen zich bevinden en hierdoor een aantrekkelijke markt.

Een andere goede start is om je eigen website of blogpagina te hebben. Hiervoor heb je een domeinnaam nodig. Even simpel vertaald: De naam van jouw pagina. Tegenwoordig zijn de aanbieders niet meer bij te houden. Denk hierbij aan Vimexx, Strato en Mijndomein. Gemiddeld kost een domein 4,- per jaar, afhankelijk van de aanbieder.

Zodra jij jouw domeinnaam hebt toegeëigend is het tijd voor de hosting. Dit zorgt ervoor dat jouw website ten alle tijden operationeel is en toegankelijk is voor de wereld. Hosting kun je al snel voor een kleine 10,- euro per jaar afsluiten, en in sommige gevallen kun je zelf het eerste jaar een korting krijgen.

Voor 15,- euro per jaar kun je dus al beginnen met affiliate marketing. Mocht je nou verder willen om je kansen te vergroten dan kun je nog altijd overwegen om andere onderdelen aan te schaffen. Deze zijn verder optioneel maar volgens kenners zeker aan te raden.

Zo zou je kunnen overwegen om WordPress te gebruiken. Deze tool heeft thema’s waarmee jouw website er een stuk beter uit komt te zien. WordPress biedt gratis thema’s aan, maar heeft ook betaalde thema’s in een prijsklasse van 50,- á 60,- euro. De betaalde thema’s zien er overwegend professioneler uit dan de gratis thema’s.

Verder zijn er verschillende marketingtools om jouw affiliate marketing verder te helpen. Een programma zoals SEMRush kost ongeveer rond de 100,- euro, maar ook hier zijn gratis alternatieven voor zoals AnswerThePublic. Uiteraard geld, zoals bij de thema’s van WordPress, dat de betaalde software vaak beter functioneert dan de gratis software.

Hoeveel kun je verdienen met Affiliate Marketing?

verdiensten affiliate marketing

Zoals we al eerder besproken hebben weten we dat affiliate marketing een ‘no cure, no pay’ principe kent. Dit betekent dus eigenlijk dat jouw inkomsten worden bepaald door de hoeveelheid click, views, leads en/of sales die er gemaakt worden via jouw website of blog.

Dit betekent dat er wel de nodige discipline wordt gevraagd en je niet, nadat jij jouw domeinnaam hebt toegeëigend, achterover in jouw stoel kunt gaan zitten en het geld kunt zien binnenrollen. Je moet toegewijd en consequent te werk gaan, wil jij jouw inkomsten zien stijgen via deze weg.

Zorg ervoor dat jij jouw niche hebt. Een niche is een kleiner deel van een grotere markt. Je kunt bijvoorbeeld een specifiek type schoenen nemen die bij jouw publiek past. Door jouw expertise op het vlak van deze specifieke schoen gaan word je sneller gezien als een bepaalde vorm van autoriteit. Dit zorgt ervoor dat jij sneller en makkelijker te vinden zult zijn in zoekmachines en dat de groep die geïnteresseerd is in jouw specifieke niche snel bij jouw pagina terecht komt.

Een andere manier om goed te verdienen aan affiliate marketing is door te bloggen. Het klinkt voor sommige misschien wat saai en vergt absoluut het nodige werk, maar levert een goed aantal clicks op voor mensen die geïnteresseerd zijn in jouw niche. Tevens is het mogelijk om op deze manier op verschillende websites te bloggen en je er zo voor zorgt dat jij op meerdere plekken bent. En op hoe meer plekken jij te vinden bent, op meer plekken jij jouw affiliate marketing kunt uitoefenen en jij meer clicks, view, leads en sales jij genereert voor jouw adverteerder.

Het geld komt niet vanaf dag een binnenstromen, maar ook hierbij, zoals bij veel in het leven geldt dat de aanhouder wint.

Affiliate Marketing en de belasting?

belastingdienst en affiliate marketing

Er valt genoeg te verdienen in de wereld van affiliate marketing dus, maar hoe zit het precies met belastingen? Moet ik hier überhaupt belasting over betalen?

Een simpel antwoord is ja. Alle vormen van affiliate marketing worden gezien door de Nederlandse Belastingdienst als zijnde inkomen en moet belasting betaald worden. Hoe veel belasting je precies moet betalen is volledig afhankelijk van de situatie waarin jij verkeerd.

Als jij als particulier een paar uurtjes per week bezig bent met affiliate marketing, dan ben je geen ondernemer. Dit betekent dat je gewoon bij de inkomstenbelasting alle inkomsten van jouw affiliate netwerken moet opgeven onder de noemer ‘overige inkomsten’ tijdens de aangifte. Mocht het zo zijn dat je ervoor kiest om dit niet op te geven bij de Belastingdienst, dan kan het zijn dat zij de inkomsten alsnog vorderen doordat zij kunnen zien aan jouw banksaldo wat je dat je geld verdiend hebt.

Mocht het zo zijn dat je praktisch dagelijks bezig bent met affiliate marketing en je voldoet aan de criteria van de Belastingdienst om ondernemer te worden, dan is het wijselijk om jezelf in schrijven als ondernemer. Door de zo gehete ‘startersaftrek’ en ‘zelfstandigenaftrek’ kun je als beginnend ondernemer aantrekkelijke kortingen krijgen op jouw affiliate netwerk inkomsten. Dit betekent wel dat jij je aan de richtlijnen en regels van het ondernemerschap houdt. Dit houdt in dat je de wettelijke BTW moet verrekenen voor jouw diensten en af moet dragen aan de Belastingdienst.

Als je het overweegt om jezelf professioneel bezig te houden met affiliate marketing is het raadzaam om een boekhouder in te schakelen. Door de groei in populariteit krijgen boekhouders en accountants steeds meer verstand van zaken en kunnen zij jou, als professioneel marketeer, helpen om ervoor te zorgen dat alles keurig wordt op- en aangegeven bij de Belastingdienst.

Conclusie

Er is veel te doen in de wereld omtrent het onderwerp van affiliate marketing. Door de toename in online consumentengedrag, mede natuurlijk door de COVID-19 pandemie, is het ook logisch dat deze vorm van marketing gigantisch in de lift zit en door veel mensen gebruikt wordt.

Doordat het een marketingsysteem is wat ontworpen is voor zowel de consument, als de adverteerder als de publisher heeft elke groep baat erbij. Het is een breed inzetbaar systeem wat voor veel mensen ook toegankelijk is om zelf in mee te gaan als zijnde publisher, door de relatief lage instap kosten.

Het vergt een boel toewijding en consequent bijhouden van je blog, website en/of sociale media-accounts maar door de grote hoeveelheid adverteerders die er zijn in deze digitale consumentenmaatschappij is er altijd wel een zekere niche waar jij je, als publisher, op zou kunnen concentreren en wellicht een leuk zakcentje of misschien zelf wel een volwaardig inkomen aan over kunt houden.